Pastele si Miorita!





Suntem in ajun de Paste si nu pot sa nu ma gandesc la toate mancarurile traditionale din carne de „oae” (stiu cum se scrie, dar e mai manelo-modern asa). Daca va imaginati ca m-a apucat inspiratia culinara... va inselati.

Pentru cei care nu ma cunosc prea bine, am avut o educatie germanica. Am invatat limba germana in acelasi timp cu limba materna. Drept urmare, parintii mei s-au hotarat sa ma trimita la liceul german. Acolo mi-a fost aprofundata educatia germanica si in paralel cu diversele lecturi obligatorii de la Limba si Literatura Roamana, a trebuit sa citesc si Cantecul Nibelungilor.

Acum sa trec la subiect. In clasa a VIII-a am invatat si Cantecul Nibelungilor si Miorita. De aici si legatura cu Pastele, de la mioara. Pentru cei care nu au citit cantecul nibelungilor si nici nu au vazut filmul "Ring of the Nibelungs" si nu stiu despre ce este vorba, acesta este rezumatul (spoiler alert):

            Fiul de fierar care este de fapt printul regatului Burgunzilor (legenda are legatura cu hunii, dar despre asta altadata), fiind ascuns cand a fost cotropit regatul, se indragosteste de regina Islandei, care este o Valkerie (nu prea stiu cum se scrie in romana). Tot el il ucide pe dragon, se imbaiaza in sangele acestuia si devine „invincibil" cu exceptia unui singur loc de pe spate (similara povestea cu calcaiul lui Ahile), ii ia comoara Dragonului, devine o vedeta a vremii (si bea cafeaua pe Dorobanti)... etc. Intre timp este „expus" la diverse vraji din cauza carora uita de marea iubire, se indragosteste de alta, si MAI mult de atat, il ajuta si pe regele X sa se marite (se marita saracul, nu se insoara) cu regina Islandei. Trece ceva vreme, toate rele si urate, dar frumoase ca in povesti datorita interventiei departamentului de Marketing... si eroul nostru este tradat si omorat de singurele persoane carora le spune secretul invincibilitatii lui. Dupa odioasa intamplare afla regina Islandei (care era cam confuza) tot ce s-a intamplat si face dreptate. Adica ii omoara pe toti cei vinovati si la final se sinucide si ea pentru propriile-i pacatele.

Morala ar fi similara cu o expresie „americana":
 "You fuck with me, I will teach you what it means to be fucked". Si cam toate popoarele germanice se bazeaza pe asta. Mi-o faci?, lasa ca ti-o fac eu ;)

Acum revenim la mioara noastra carpatina. Cine nu stie "povestea" din Miorita? Ciobanasul afla ca o sa fie omorat si pradat si raspunsul lui este "No, atunci ma marit (nu, nu se insoara) cu natura. Ii las sa ma omoare ca doar ce pot face? Si eu voi fi multumit in transhumanta mea metafizica".

De ce permitem sa se predea Miorita la scoala? Cand ne uitam in jur in societatea in care traim, chiar nu putem vedea rezultatul acestei "educatii" mioritice?! Daca incercam sa comparam orice popor germanic cu cel roman, vedem aceasta diferenta foarte clara. Supunerea noastra si atitudinea "lor" ferma. Un copil de 13-14 ani este inca foarte maleabil. Cand este invatat ca poporul roman are ca mit fundamental (deci ADN) aceasta mizerie de Miorita, undeva in mintea lui, copilul intelege ca nu e vina lui ca e umil si supus. Nu e nici raspunderea lui sa nu mai fie supus. Ca doar asta e... asa e poporul din care face parte!

Poate ar trebui predat mai intens imnul national la scoala "Desteapta-te, romane!" si daca majoritatea nu se va destepta, macar sa ii invatati pe copii vostri ca ce face ciobanasul in Miorita e gresit. NU trebuie sa pleci capul in fata cuiva care vrea sa iti ia viata si avutia!

Acestea ziind fise, va urez tuturor un Paste fericit! Sa savurati mancarea de mioara si sa nu uitati de hrana spirituala!

Comments

  1. Multa diplomatie in cele spuse ( eu sunt mai vehement) totusi ar fi interesant sa revezi aceasta idealizare germanica dupa 2-3 ani de trai printre ei ( munca,platit taxe,platit chirie,socializare ,facut piata saptamanal ,enz,enz).
    Si da ,desi nu mai sunt in ro de multi ani tot imi vine dimineata sa dau 2 pumni in gura mioritei asa,preventiv :)

    ReplyDelete
  2. Nu am stat mai mult de o luna in Germania, dar am prins putin gustul. Evident ca sunt parti pozitive si parti negative la orice cultura. In cazul de fata sunt doar foarte deranjat de plecaciunile pe care le fac romanii cu orice ocazie si in fata oricui.

    ReplyDelete
  3. Eu am stat 3 ani si au fost cei mai buni din viata mea. Pot zice ca mi-au influentat decisiv caracterul (eram si la varsta potrivita :)). Nu sunt toti nemtii ca in Nibelungenlied dar per total ca tara sunt totusi mult mai functionali decat in Ro.

    Ce as vrea sa adaug e ca din analiza Mioritei lipsesc celelalte personaje: cei doi ciobani "inamici". Si acestia sunt un exemplu pt. ce a ajuns Romania: o tara de ciorditori, de netrebnici care urmaresc banul rapid pe carca altora.

    ReplyDelete
  4. L-am intrebat odata pe Hano ( atac sub centura) cat crede ca va mai rezista mitul "lucrului german de calitate" sau cel al "ardeleanului cinstit si corect" , raspunsul lui a fost total :"neamtul e obisnuit sa faca o treaba pana la capat,si cand se balcanizeaza o face temeinic".

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mobilitatea Electrica

Miting aviatic

Pretul care te Curenteaza