Pretul care te Curenteaza

(Sunt un impatimit al masinilor electrice si sustin trecerea la o mobilitate electrica. Nu exista scuze pentru persoane sau grupuri de persoane care prin iresponsabilitate sociala blocheaza sau intarzie aceasta tranzitie).
Prima, si momentan singura retea de statii de incarcare pentru masini electrice din Romania, "E-Charge" detinuta de firma "Renovatio" tocmai a anuntat ca va percepe tarife pentru incarcarea masinii electrice la statiile sale.

Ii felicit pe aceasta cale pentru cei aprope doi ani in care au oferit un serviciu excelent si au permis incarcarea GRATUITA la orice statie a lor. Felicitari! Tehnica asta de "marketing" este preferata de traficantii de droguri. Ii dai omului un drog gratuit o perioada, si cand este dependent, ii iei si camasa de pe el.

Unele persoane au achizitionat masini electrice sau hibride, facand un efort financiar, in ideea in care exista o retea de incarcare in dezvoltare. Unii stau la blloc si nu isi pot incarca acasa masina, altii folosesc masina pe distante mai lungi si "se bazeaza" pe statii rapide, etc. Nu s-a gandit nimeni ca o sa ramana gratuit accesul la aceasta retea. Au tot ciruclat zvonuri prin targ, conform carora, alimentarea va costa cam 1 RON/kWh, adica de 2 ori mai scump fata de curentul pe care il platim la noi acasa.
Un adaos comercial civilizat si firesc, avand in vedere investitia semnificativa pe care o face o firma pentru a instala astfel de statii de incarcare, si costurile de intretinere. In Romania nu exista un cadru legislativ prin care o firma ca Renovatio sa poata comercializa energia electrica. Cu alte cuvinte, doar un "Furnizor de energie electrica" inregistrat la ANRE, asa cum este ENEL sa spunem, poate vinde curent electric. Solutia fireasca pentru un operator de statii de incarcare de masini electrice este sa taxeze la unitate de timp, pentru ca asta ii este permis de lege. Stai "conectat" 10 minute, platesti X lei. Simplu, nu? Nu chiar... Sa discutam cateva cifre, pentru a intelege mai bine. O masina electrica de mici dimensiuni (BMW i3, VW eGolf, Renault ZOE) consuma aproximativ 17 kWh/100 km parcursi in regim mixt. In oras poate sa scada pana pe la 14 kWh, iarna poate urca la 20... si tot asa. Sa luam o medie de 17 kWh/100km. Ce inseamna asta ca bani? Daca incarc acasa la priza masina, platesc 0.45 RON/kWh. Sa zicem ca am fost "norocos" si am negociat bine, asa ca presupunem un cost mai mare, de 0.5 RON/kWh. Deci o sa ma coste 8.50 RON pentru a parcurge 100 km cu o masina electrica. Las si aici o marja de eroare! Mai exista pierdere cu transformatorul, cu bateriile... etc. Sa zicem ca este costul de 10 RON/100km, treaca de la mine. O masina "normala", cu un motor de 1.4 - 2.0L va consuma in medie 7 litri de combustibil la 100 km parcursi. Sa presupunem ca este 5.5 RON un litru de benzina sau motorina. Deci costul, pentru o astfel de masina "conventionala" este de aproximativ 38.5 RON/100 km. Evident ca exista variabile pentru calculele de mai sus. Unele masini consuma mai mult, altii platesc mai mult curentul, altii stau langa un Mega Image care are o statie de incarcare gratuita (si care va ramane gratuita)... dar nu despre asta este vorba. Ce se intampla cand o companie are o pozitie dominanta intr-un domeniu care nu este reglementat? Compania respectiva face ce vrea, pentru ca nu are concurenta, si pentru ca proaspatul proprietar de autovehicul electric este practic un cosumator/client captiv. Cam asa o sa arate preturile care urmeaza sa fie practicate de singura (momentan) retea de statii de incarcare pentru masini electrice din Romania: https://www.e-charge.ro/tarife - va rog sa nu uitati sa cititi si cele "5 motive sa faci trecerea la o masina electrica" pe care le gasiti pe acesta pagina, mai jos. Trebuie sa va explic lista de preturi pe care o vedeti acolo. Asa cum spuneam mai devreme, plata pentru incarcare se va face la minut. Daca o statie este de putere "mica", pretul este si el mic. Daca statia e mare, pretul este mai mare. Cu alte cuvinte, cu cat statia poate livra mai multa energie in fiecare minut, cu atat este mai scump minutul de incarcare. Este firesc sa fie asa. Nu ne intereseaza tarifele pentru statii "mici", pentru ca acestea presupun incarcarea masinii in cel putin 4 ore, si sincer? Mai curand incarcam de la o priza normala peste noapte, pentru ca viteza este similara. Tarifele importante sunt cele pentru statii rapide, adica mai mari (sau egale) de 22 kW. Aceste statii nu sunt doar utile, ci indispensabile daca ne gandim sa folosim o masina electrica in exteriorul orasului. O astfel de statie permite incarcarea acumulatorului cu suficienta energie pentru aproximativ 100 de km intr-o singura ora. In cazul unor statii mai mari, de 50 kW, chiar mai mult. In prezent, statii de viteza mare sunt considerate cele de 150kW (in lumea civilizata) si in Berlin este in teste o statie de 400 kW. Sa facem din nou niste calcule. O statie de incarcare rapida de 22-50 kW are un cost de 1.6 RON/minut. Asta inseamna ca pentru a incarca 22 kW, pentru care sunt necesare 60 de minute, costul total o sa fie de 96 RON. Energia este suficienta pentru a parcurge in regim "mixt" o distanta de 129 km, deci costul pentru 100 km este de 74.41 RON. Dupa cum scrie pe pagina de internet a retelei "E-Charge", si citez:
"Masinilie electrice necesita mai putina mentenanta, si evitand benzinariile, posesorii de masini electrice economisesc pana la 13.000 EUR in timpul estimat al vietii unei masini"
. Afirmatia este interesanta, si esti si reala cu conditia sa NU incarcati de la firma care face aceasta afirmatie. Calculul final arata asa:

Masina electrica - 10 RON/100km (Incarcata la o priza casnica, fara supra-taxa) Masina clasica - 38.5 RON/100km
Incarcare e-Charge - 74.41 RON/100km

Va invit sa cititi "misiunea" companiei care isi propune sa ofere servicii care au un adaos comercial de 750%. https://www.e-charge.ro/despre-noi#compania Merita sa mentionam ca in Norvegia, o tara cu venituri si costuri mult mai mari fata de cele din Romania, minutul costa intre 0.9 si 1.2 RON! Statia de incarcare folosita astazi a fost teoretic de 50 kW, adica una rapida. In realitate insa, cifrele asa arata: Inceputul incarcarii
Dupa 10 minute, pana la ~70% din baterie, puterea nu scade. Deci era firesc ca in aceste 10 minute sa fie livrat un curent la o putere de 50kW, adica 0.83(3)kWh in fiecare minut.
In final
Trebuie mentionat ca aceste statii se pot controla de la distanta, si se adapteaza si la puterea disponibila in reteaua locala in acel moment. Cu alte cuvinte, cand alimentezi, pentru ca platesti la minut, nu vei avea un pret clar pentru energia consumata.

Daca incarcam pe 19 Martie 2018, pentru 9.2 kWh, care imi ajungeau pentru ~50km in Bucuresti plateam 35.2 RON. Cu 35 de lei, puteam alimenta 6 litri de combustibil cu care parcurgeam 60 km in oras.
Ca un simplu exercitiu, incerc sa inteleg si care este politica acesti companii care momentan are un monopol pe piata. Investitia in retea este facuta partial din fondurile lor, si partial din fonduri UE si publice (prin AFM). Daca isi doresc sa isi construiasca un nume pe piata si sa fidelizeze clienti, strategia este discutabila. Daca isi doresc o recuperare a investitiei foarte rapida, imi permit sa fac un calcul mic sa vedem cum arata planul lor de afaceri. Sa presupunem ca o statie de incarcare are un cost total de aproximativ 50.000 EUR. Aici este inclus "tot". Imbunatatirea retelei electrice la care este conectata, cabluri, statia in sine, manopera, etc... Momentan sunt putine masini electrice si hibride in Romania, dar numarul lor este in crestere si intr-un timp destul de scurt, aceste statii o sa fie solicitate o buna parte din zi. Sa pornim de la niste cifre modeste, sa spunem 6 ore/zi. Incasari: 576 RON Costuri (la o statie de 50 kW): 150 RON (real, probabil 100 RON) Profit brut: 426 RON (real, probabil 100 EUR). Profit brut anual: 35.600 EUR Timp de amortizare: Cel mult 2 ani! ROI (return of investment) 50% Protejam mediul si stimulam adoptarea de tehnologii noi. Dar mai intai ne asiguram ca buzunarul nostru este sanatos. Cu orice cost. Avand in vedere ca investitia este intr-o masura considerabila NERAMBURSABILA, ridic intrebarea: Se potriveste descrierea firemei si misiunea declarata public cu cifrele? Cat de ironic sa fie ca o companie de petrol (OMV) are in prezent un pret de 3 ori mai mic pentru un kW incarcat! Nu regret ca am recomandat Renovatio catre cunoscuti care au si colaborat cu ei la diverse instalari si achizitii. Am facut asta gratuit, in sepranta ca sustin o companie care are o viziune sustenabila, nu pe termen scurt. Va indemn ca la urmatoarea achizitie a unuei masini, sa va indreptati totusi spre un autovehicul electric sau hibrid. Exista si alte statii de incarcare si o sa apara din ce in ce mai multe. Decizia nefericita a unei singure companii, nu trebuie sa va indeparteze de la un mic efort pe care il puteti face pentru a respira un aer mai curat, si cu putia presiune asupra decidentilor din piata, si cu o economie semnificativa! Text/Foto - Tudor Rosca

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mobilitatea Electrica

Miting aviatic